Piriformis Sendromu

Piriformis sendromu, piriformis kasının, yakınındaki siyatik sinire baskı yapmasıyla meydana gelen bir durumdur. Bu sendrom, kalça ve bacaklarda ağrıya yol açarak kişinin yaşam kalitesini düşürür. Bel fıtığı gibi bazı hastalıklarla benzer belirtiler gösteren piriformis sendromu, başta kalça ağrısı olarak kendini gösterir.

Spor Yapan Kişilerde Görülme Sıklığı Daha Fazla!
Sert zeminde oturmak, ayakta durmak, bacak bacak üstüne atmak ağrıyı arttıran hareketlerdir. Piriformis sendromu, durağan bir yaşam tarzına sahip olan kişilere oranla çok fazla spor yapan kişilerde daha fazla görülür. Kastaki herhangi bir yaralanmadan sonra aniden oluşabileceği gibi birkaç ay içinde yavaş yavaş da ilerleyebilir.

Genellikle yaşam tarzı değişiklikleri, kolay egzersizler, ilaç ve fizik tedaviyle de bu sendromu tedavi etmek mümkündür. Kişinin bu tedaviye uygunluk sağlaması son derece önemlidir. Aksi takdirde belirtiler yinelenebilir. Hastalığın ilerlemesiyle kronikleşen bazı durumlarda ameliyat yapılabilir.

Piriformis Sendromunun Türleri Nelerdir?
Piriformis Sendromu, birincil ve ikincil olmak üzere 2 gruba ayrılır.
Birincil Piriformis Sendromu; Kişinin anatomisi ile ilgilidir. Asın ve sinirin kişiden kişiye göre farklılık göstermesinden kaynaklanır. Piriformis kası, hemen altından geçen sinirle yapı olarak uyum sağlayamazsa buna birincil piriformis denir.
İkincil Piriformis Sendromu; Travmalar, yaşam tarzındaki faktörler ve geçirilen rahatsızlıkların sebep olduğu kas hasarına bağlı olarak meydana gelir.

Piriformis Sendromunun Belirtileri Nelerdir?
15-20 dakikadan fazla oturmak, ayakta durmak veya yatmakla artan ağrı
Kuyruk sokumundan kalça ve bacağın arkasına yayılan uyuşma ve karıncalanma hissi
Hareketle düzelen ve istirahatle artan ağrı
Oturma veya çömelme pozisyonundan doğrulurken oluşan ağrı
Bacaklarda güçsüzlük
Oturma zorluğu
Yürüme zorluğu, sendeleme
Yataktan kalkarken oluşan ağrı
İlerleyen dönemlerde kas erimesine bağlı olarak bacakta güçsüzlük
Bazı olgularda karın, kalça ve kasık ağrısı ile kadınlarda cinsel ilişki sırasında ağrıların görülmesi, bu sendromun belirtileri arasındadır.

Piriformis Sendromunda ‘Fizik Tedavi’

Fizik tedavi piriformis sendromu görülen kişilerde, en önemli tedavi yöntemlerinden biridir. Çeşitli egzersizler ve germe hareketleri içeren fizik tedavi yöntemleri ile hastalığı tedavi etmek mümkündür. Hastanın kendisine verilen hareketleri her gün etmesi, tedavinin seyri için oldukça önemlidir. Profesyonel bir ortamda gerçekleştirilen fizik tedavi, iki ya da iç seans olarak uygulanır. Buradaki amaç, çevresindeki kas gruplarının ve eklemlerin hareket alanını artırmak, bu kasları güçlendirerek yakınmaların ortadan kalkmasını sağlamaktır.