Kararmış Disk

Kararmış Disk Nedir ?

İnsan omurgası 33 omur kemiğinden meydana gelir. Bu omur kemikleri birbirleri ile sıkı bağlantılar içerir. Kuyruk sokumu kemiği (koksiks) ve sağrı kemiği (sakrum) birbirleri ile eklem yaparlar ancak bu eklemler genellikle oynamaz eklemlerdir. Bunun dışındaki tüm omurlar birbirlerine hareketli eklemlerle bağlanırlar.

Omurların arasında yer alan ve fıtıkta baş rol oynayan “disk”, kıkırdak dokudan oluşur. Yapısal olarak çok dayanıklı olmasına rağmen kıkırdak dokuda kan damarı bulunmaz. Çevresindeki diğer dokulardan difüzyon yoluyla oksijen besin alabilir. Disk işlev olarak dayanıklı bir sünger gibidir. Sağlıklı bir disk, yıpranmamış bir sünger gibi bol miktarda su tutar. Erişkin bir insanda disk içeriğinin en az %60 kadarı sudur. Bu sayede disk, omurganın maruz kaldığı darbeleri emer ve olası hasarları engeller. Ancak vücuttaki diğer dokular gibi omurga da zamanla yaşlanır. Bu yaşlanmaya kronik hasralar da katkıda bulunur. Eğer disk, bulunması gereken yerden dışarıya çıkarsa ve en yakınında bulunan sinir dokusuna baskı yapmaya başlarsa buna “disk fıtığı”, fıtığın bulunduğu yere göre de boyun, sırt da bel fıtığı denir.

Disk yapısı bozulduğunda disk içerisindeki canlı hücreler büyük zorluklarla karşılaşırlar. Bu durum genellikle ilerleyicidir ve zamanla disk içerisindeki hücreler canlılıklarını kaybederler. Bu durumda, normalde bol miktarda su tutan ve darbe emici özelliği olan disk işlevini gerçekleştiremez, omurga da yaşlanmaya başlar.

Normal bir disk, MR görüntülemede dışı siyah halka ile çevrili, içinde ise beyaz parlaklık olan bir yapı olarak görülür. Dejenere olmuş, kararmış disk ise suyunu kaybettiği için siyah bir yapı olarak görülür.

Sağlığını kaybetmiş bir disk ağrı kaynağı olarak hareket edebilir. Fıtığa yol açmadan omurga ağrısı meydana getirebilir; buna “diskojenik ağrı” denir. Bununla birlikte sağlığını kaybeden kararmış bir disk her zaman fıtık oluşturmaya adaydır.

Diskojenik ağrı tanısı genellikle mekanik ağrı ile karışır ancak tedavileri farklılık gösterebilir. Kullanılan kas gevşetici ve ağrı kesici tedavilerden mekanik omurga ağrısı genellikle iyi şekilde fayda görürken diskojenik ağrı fayda görmeyebilir. Ayrıca kararmış bir disk her zaman fıtık oluşumuna zemin oluşturacağı için ihtiyaç durumunda tedavi edilmesi gerekebilir.

Kararmış disk ve neden olduğu diskojenik ağrı, fizik tedavi yöntemlerinden yeterli fayda görmeyebilirler. Fizik tedavi ve ilaç tedavisi ile uygulanan konservatif (koruyucu) tedaviden fayda görmeyen hastalarda iyileşmeyi sağlamak için epidural enjeksiyonlar, disk içi implant uygulamaları ve disk içi ozon uygulaması denenebilir.

Epidural enjeksiyonlar genellikle semptomatik düzelme sağlar, ağrılarda rahatlama görülür ancak disk içerisindeki hasara bir etkide bulunması pek olası değildir. Bu nedenle son yıllarda disk içi implantlar geliştirilmiş ve başarı ile uygulanmıştır ancak bu tedavilerin maliyetlerinin yüksekliği ve başarı oranlarının uygulayıcı hekime çok bağlı olması nedeniyle yaygın kullanım alanı bulamamışlardır.

Son yıllarda yaygın olarak kullanılan ozon uygulaması, kararmış olan diskin iyileştirilmesi, hasarlanmış olan kıkırdak yapının ve hücrelerin tekrar canlandırılması, ağrının ortadan kaldırılması, fıtık riskinin azaltılması için oldukça faydalı bir yöntemdir.

İşlem, günübirlik bir işlemdir. Yani hasta işlem için hastaneye gelir, işlem yapıldıktan kısa süre sonra da taburcu olur. İşlem ameliyathanede uygun sterilizasyon şartlarında ve mutlaka görüntüleme kullanılarak yapılır. İşlem esnasında ozon gazı verilirken hasta hafif bir bel ağrısı duyabilir ancak bu durum çok kısa sürelidir ve geçicidir. İşlemden sonra saatler içerisinde iyileşme başlar ve birkaç gün sonra hastada ciddi rahatlama görülür. Kontrol MR çekilmesi gerekmez ancak en az 6 ay sonra çekilen kontrol MR’da da düzelme saptanır. Genellikle işlem tekrarı gerekmez.

Kararmış disk ve buna bağlı diskojenik ağrı, doğru teşhis ve uygun tedaviden sonra hızla iyileşir ve ağrı kaynağı olmaktan çıkar.