Huzursuz Bacak Sendromu

Huzursuz bacak sendromu, toplumda oldukça sık görülen problemler arasındadır. Bu sendrom, özellikle de bacaklarda akşam saatlerinde istirahat halinde meydana gelen hareket ettirme isteği, yanma, karıncalanma, uyuşma, batma gibi farklı semptomlar ile kendini gösterir.
Toplumumuzun yaklaşık olarak yüzde 5 oranında görülen bu sendromun en önemli sıkıntısı ise, kişinin uyku kalitesini büyük oranda bozmak ve ilerleyen süreçlerde tamamen uyku düzenini etkilemektedir. Bu durum, hastaların yaşam kalitesi de düşürmektedir.
Huzursuz bacak sendromu ilerleyici bir hareket bozukluğudur. Çoğunlukla uykudan uyandıran bu sendrom, emosyonel strese de yol açmaktadır.
Huzursuz Bacak Sendromunun Belirtileri Nelerdir?
Semptomlar genellikle tek bacakta rahatsızlık hissi biçiminde başlar. Hastalığın şiddetli seyrettiği olgularda her iki bacak veya kalçalar, gövde, kollar hatta yüz gibi bedenin diğer bölümlerinde de rahatsızlık hissedilebilir. Ancak her koşulda bacaklar etkilenmiştir ve genellikle bacakların diğer bölgelere göre daha önce ve daha ciddi etkilenmesi beklenmektedir
Bacaklardaki rahatsızlık hissi istirahatle birlikte başlar. Bu rahatsızlık, başlangıçta belirgin değilken, istirahat süresinin uzaması ile belirginleşir. Semptomlar otururken veya yatarken ortaya çıkabilmektedir. Şikayetlerin ortaya çıkması veya hafiflemesi için özel bir vücut pozisyonu yoktur. Sadece fiziksel istirahat değil, SSS inaktivitesi de rahatsızlığın ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu nedenle istirahat sırasında mental uyanıklığı arttıran bulmaca, bilgisayar oyunu gibi aktivitelerin şikayetleri azalttığı düşünülmektedir
Bu hastalığın tanısı kolay konmaktadır. En önemli bacaklarda duyulan; karıncalanma, uyuşma, ağrı, iğnelenme gibi değişik bulguların meydana gelmesidir. Bir diğer belirti ise, tüm bunların akşamüzeri ortaya çıkmasıdır.
Bu sendrom, bazı hastalarda da çeşitli şekillerde kendini gösterebilir.
Peki Tedavi Nasıl Edilir?
Tedaviye başlanmadan önce sekonder sebepler ve birlikte görülen hastalıklar sorgulanmalı ve tetkik edilmelidir. Tespit edilebilen sekonder sebebe yönelik tedavi semptomlarda tam düzelme sağlayabilir veya verilecek ilaç dozunun düşürülmesini mümkün kılabilir.
Huzursuz bacak sendromunun tedavisinde özellikle dopaminerjik denilen başka bir hastalığın tedavisinde de kullanılan ilaçlar etkili olabilmektedir. Böylece bu tarz hastaların mutlaka bir nöroloğa gitmesi ve tedavilerine hemen başlanması gerekir.
Huzursuz bacak sendromu, günümüzde maalesef ki hala atlanabilen ya da yanlış tanı konulabilen bir hastalık durumundadır.