Fibromiyalji Nedir?

Geceleri yeteri kadar uyumanıza rağmen sabah kalktığınızda kendinizi hiç uyumamış gibi hissettiren yumuşak doku romatizmasına fibromiyalji denir. Bu yumuşak doku romatizması, genellikle yaşam tarzının değiştirilmesi ile tedavi edilir. Stresin tetiklediği fibromiyalji, yeniden tekrarlayabiliyor.
Kronik ağrı ve yorgunluk sendromu olarak da tanımlanan Fibromiyalji Sendromu, özellikle de vücudun belli bölgelerinden aşırı hassasiyet ile kendini gösterir.
Toplumun yüzde 3’ünde görülen fibromiyalji sendromu, kişilerin yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler. Romatizmal hastalıkların başında görülen fibromiyalji, erkeklere oranla kadınlarda daha sık rastlanır.
Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir?
Genellikle bel ve boyun ağrıları, kronik yorgunluk sendromu, depresyon, hipotiroidi ve uyku bozuklukları ile karşılaştırılan fibromiyalji, birçok belirti ile kendini gösterebilir. Bu belirtiler;
Herhangi bir ağrıyı normalden daha çok hissetmek,
Ağrı yapmayan uyarıcıları da ağrı gibi algılamak,
Çarpıntı
Egzersize karşı dayanıksızlık
Kabızlık, ishal ve gaz problemleri
Uyku düzensizlikleri
Vücudun bazı bölgelerinden görülen kızarma eğilimidir.
Fibromiyalji Sendromuna Yol Açan Faktörler
Fibromiyalji sendromuna neden olan faktörler, net bir şekilde bilinmese de kalıtımsal etkenlerin önemli bir rol aldığı belirtiliyor. Özellikle de küçük yaşlarda geçirilen fiziksel ve duygusal travmalar, fibromiyalji sendromunu tetikliyor.
Aynı zamanda psikolojik bir hastalık da olan fibromiyalji, çoğunlukla 25-55 yaş aralığında görülür.
Uyku bozukluğu, ağrı algılama bozukluğu, santral sinir sisteminde nörotransmitter denilen maddelerin dengesizliği, sinir sistemi ve hormonal sistem bozukluğu, kas ve kas işlevlerinde bozukluk, sempatik sistemin aşırı çalışması da fibromiyalji sendromuna neden olan faktörler arasındadır.
Fibromiyalji Tedavisi Nasıl Yapılır?
Fibromiyalji tedavisinde sürdürebilirlik son derece önemlidir. Doğru tanı konulmazsa farklı bir hastalığın tedavisine başlanmış olur ve böylece kişiler, gereksiz bir ilaç yükü altına girebilirler.
Fibromiyalji hastalarının ilaç tedavisine ek olarak günlük yaşantılarında da birçok değişiklikler yapması gerekmektedir. Stresten arındırılmış, düzenli bir yaşam, dengeli beslenme ve düzenli uyku tedavinin en önemli faktörleridir. Vücut dinlenemediği sürece hasta, günlük yaşamda karşılaştığı en ufak bir olaya bile aşırı tepki verebilir.
Fibromiyalji tedavisinde en önemli prensiplerinden biri de hasta-hekim işbirliğidir. Kişiye özel uygulanan tedavi seçenekleri arasında PRP uygulamaları, fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri, egzersiz programlarından biri veya hepsi beraber uygulanabilir. Özellikle son dönemlerde PRP yöntemi ile fibromiyalji hastalığında asıl neden olan fibrozitleri (ağrılı kas düğümleri) yok etmek daha kolay bir hale gelmiştir.