Buerger Hastalığı

Türkiye’de de sıklıkla görülen buerger hastalığı özellikle sigara bağımlılarının yakalandığı bir hastalıktır. Genellikle ayak damarlarında, daha seyrek olarak da el ve kol damarlarında tıkanma şeklinde meydana gelen buerger hastalığı, parmaklara giden kan akışını da azaltır.
Bu hastalığı zamanında müdahale edilmezse, parmaklarda ağrıya, uzun süre iyileşmeyen yaralara ve kangrene yol açar. Tedavi edilmediği takdirde kangrenler, parmaklarda ve bazen ayakta kesilmelere (ampütasyonlara) yol açabilir. Buerger hastalığına yakalanan hastaların dörtte birinde parmak ya da bacak ampütasyonu yapmak zorunlu hale gelir.

Buerger Hastalığının Belirtileri
Buerger hastalığının en önemli belirtileri arasında;
-Yürümekle ayak tabanında ve bacak kaslarında meydana gelen ağrılar,
– Ayak ve parmaklarda soğukluk,
– Hastalığa tanı konup müdahale edilmezse parmaklarda meydana gelebilecek yaralar,
– Ayak ve parmaklarda uyuşma,
-Bu hastalık, parmaklarda kangrene yol açar ve ayağın kesilmesine kadar kötü sonuçlar doğurabilir.

En Büyük Düşman: Sigara
Buerger hastalığının ilerlemesi, sigara bırakıldığında yavaşlar. Bu an itibariyle hastalıkta kötüye giden durumlar ortadan kalkar. Tedavilerden daha önemlisi hastanın sigarayı bırakabilmesidir.Fakat sigara bırakılana kadar oluşan tıkalı damarlar, kendiliğinden veya herhangi bir ilaçla açılamaz.
Buerger hastalığında en büyük sorunlardan biri de atardamarların tıkanmasına engel olamamaktır. Nadiren ameliyat veya anjiyografi- balon dilatasyonu yöntemlerine başvurularak gelişme elde edilebilir. Fakat her hastanın sigarayı bırakması şarttır. Aksi takdirde damar tekrar tıkanır.

Tanı Nasıl Konur?
Fizik muayenede bacaklardaki solukluk, soğukluk ve nabzın olmayışı tipiktir. İleri dönem hastalarda yaralar şüphe uyandırıcıdır. Bununla birlikte atardamarlara yönelik doppler ultrasonografiler ilk basamak tetkik olarak değerlidir. Fakat kesin tanı için ilaçlı tomografi ya da anjiyografi mutlaka yapılmalıdır.

Bu Hastalıktan Korunmak İçin Neler Yapılmalıdır?
Toplumun bu konu hakkında bilinçlendirilmesi oldukça önemlidir. El ve ayaklarda hissedilen soğuma, kaşıntı, uyuşmalar sigara kullanan bir kişide Buerger hastalığının ilk belirtileri olabilmektedir. Sigara kullanımından ve pasif içicilikten uzak durmak, bu hastalıktan korunmak için en önemli adımdır.